Podle nedávné zprávy společnosti IMPACT, zabývající se monitoringem radikalizací dětí a mládeže, školní turecká osnova se v posledních letech výrazněji radikalizuje. Tato radikální rétorika vychází z narůstající panturkické rozpínavosti v regionu.
Učební plán, který se před neúspěšném převratu v roce 2015 jevil spíše jako tolerantní, nyní propaguje radikální terminologii. Džihád a mučednictví v bitvě jsou v nových učebnicích oslavovány. Souvisí to s vizí panturkismu jako ideálního světového řádu. Příběhy zobrazené v učebních osnovách jsou antiamerické, antiarménské a protikurdské, zatímco sympatizují s Ázerbájdžánem a se skupinami jako Islámský stát a Al-Káida.
Turecké osnovy již neidentifikují křesťany a Židy jako „lidi knihy“, ale místo toho jsou označováni jako nevěřící. Ačkoli se na první pohled jedná o nepatrnou změnu, důsledky jsou fatální. Na rozdíl od “lidí knih” můžete nevěřící beztrestně zabít. Naznačují totiž vzestup nenávisti namířenou proti křesťanům. Křesťané, Židé a etnické menšiny v Turecku se stávají bezprostředními hrozbami panturkismu a ospravedlněním džihádu.
David Jan
orer.eu